Oppimistehtävä #2a: Tietosuojakysymykset
Tietosuojakysymykset ovat olleet nyt enemmän tapetilla viime
keväisen GDPR-asetuksen eli yleisen tietosuoja-asetuksen vuoksi. Työssäni
käsittelen jonkin verran asiakkaiden terveystietoja etenkin eri
hyvinvointimittausten yhteydessä niin tietosuoja-asioiden kanssa saa olla
tarkkana. Onneksi tietosuojakysymyksiin on saatavilla paljon tietoa ja eri
sivustoja, jossa on mm. asiakas esimerkein on avattu erilaisia tapauksia, mitä
on tullut vastaan ja usein kysyttyä-kohdista saa nopeastikin tietoa. Meillä on
muutamien kavereiden kanssa suljettu Facebook-ryhmä, hyvinvointialan
ammattilaiset (nimi on eri koska en halua tuoda sitä täällä julkisesti esille).
Siellä aika ajoin nousee esille myös tietosuojaan liittyviä asioita. Ryhmä on
perustettu ammattimielessä, johon voi tuoda kysymyksiä mm. fysioterapian, liikunnan
ja hyvinvointiasioiden tiimoilta, mitä on omissa työtilanteissa noussut esille.
Ryhmässä ollaan aika tarkkoina juurikin ajatellen tietosuoja näkökulmaa. Nostin
siellä taas tämän tehtävän tiimoilta tietosuojakysymyksen keskusteluun ehkä
lähinnä asiakkaista kerättävän datan tiimoilta. Tässä muutamia nostoja
keskustelusta:
”Tuntuu, että nykyisin joka paikassa ja käänteessä meistä kerätään
dataa huomaamattakin..”
”Voiko kukaan enää
välttyä siltä, etteikö itsestään jotain tietoa kerätä?”
”Ymmärtääkö suurin osa
ihmisistä näitä asioita tai ymmärtääkö ihmiset olla kiinnostuneita omasta
yksityisyydestään?”
”Hei oikeesti, kuinka
moni oikeesti ymmärtää siitä GDPR-asetuksesta yhtikäs mitään..?”
Mainitsinkin, että tämä meidän ryhmä on tarkkana, mitä ja
miten asioista keskustellaan ryhmässä, koska me tiedetään esim. missä kukin
työskentelee. Sosiaalisessa mediassa saa ollakin tarkkana, ettei lipsauttele
mitään, mikä toisi esim. omaa työpaikkaa ja työnantajaa negatiivisessa
yhteydessä esille. Välillä saa lukea ja kuulee tarinoita, että ikävät
kirjoitukset ja kommentit ovat johtaneet jopa irtisanomisiinkin. Me kuitenkin tietyssä
mielessä edustamme yritystä tai organisaatiota, missä työskentelemme myös vapaa-ajalla.
”Entäs sitten
asiakkaan velvollisuudet ja heidän antama julkinen palaute esim. ohjauksesta..?”
Yksi mielenkiintoinen pohdinta oli avoimuuden ja
läpinäkyvyyden erot ja niiden edut. Törmäsin Kiiskisen (2018)
blogikirjoitukseen Avoimuus ja läpinäkyvyys – tiimin askelmat luottamukseen. Siinä
oli minusta hyvin avattu asiaa eli kannattaa käydä kurkkaamassa, jos asia
kiinnostaa enemmän. Lähdin miettimään näitä kahta omassa työssäni ja etenkin luottamus
ja sen saavuttaminen esim. minun ja asiakkaan välille nousi pohdinnoissa
vahvasti esille.
”Olis kyllä kiva, jos joskus ne terveystiedot siirtyisivät sujuvasti eri palvelujen tarjoajien välillä ettei tartteis aina aloittaa uuden lääkärin tai hoitajan kanssa samaa tarinaa alusta.”
Tuo yllä oleva kommentti tulee vastaan vielä aika useinkin,
vaikka Omakanta –verkkopalvelu tarjoaa tähän ongelmaan ratkaisua eli sieltä
löytyy henkilökohtaisia terveystietoja, lääkitykset ym. Se on
valtakunnallinen palvelu eli ei ole väliä käytetäänkö julkisia,
työterveyshuollon tai yksityisiä palveluja. Omakantaan pääsee jokainen itse kirjautumaan
ja katsomaan omia terveystietoja ja siellä voi uusia kätevästi myös
lääkereseptinkin. Tässä palvelussa korostuu tietosuoja ja tietoturva ja siellä
vahvasti vakuutetaan, että voit itse päättää tietojesi käytöstä.
Mitä vahinkoa siitä voi sitten syntyä, jos emme huolehdi
omien henkilökohtaisten tietojen suojaamisesta? Siitä voi tulla
valitettavan paljonkin vahinkoa, esim. rahallisesti ja taloudellisesti.
Käytämme nykyisin valtavan paljon sosiaalisen median palveluita ja shoppailemme
netissä, joihin huomaamamattakin luovutamme tietoja itsestään. Jotta tiedot
eivät pääsisi leviämään vääriin käsiin, on näiden palvelujen tarjoajilla oltava
taattuna henkilötietojen suoja. Tämä on erityisen tärkeää.
”Kuinka moni oikeesti
lukee aina ne kaikki käyttöehdot ym. vaan klikkaa ne kohdat
puolihuolimattomasti vaan eteenpäin..”
Tunnustan, että välillä itsekin tulee luettua ne tosi
huonosti ja hyväksyy ehdot liian nopeasti. Ne olisi kuitenkin tärkeää lukea
huolellisesti läpi, vaikka se veisikin aikaa. Niin pystytään välttämään mahdolliset
väärinkäytöt ja huijaukset.
Uskon, että oma tietojenhallinta on vielä osittain uusi
asia, vaikka se tehdään käytettävyydeltään helpoksi ja tarjolla on apuja. Ihmisten
pitäisi vain osata käyttää näitä apuja ja tehdä erilaisia valintoja. Tämä
edellyttää meiltä osaamista, viitseliäisyyttä, ajankäyttöä, työkaluja ja
mahdollisesti taloudellisia resursseja. (Poikola ym. 2018, 71.)
Lähteenä käytetty:
Kansanelälaitos. 2019.
WWW-dokumentti. Saatavissa: https://www.kanta.fi/omakanta
Tietosuoja. 2019. WWW-dokumentti.
Saatavissa: https://tietosuoja.fi/tietosuoja
Poikola A., Kuikkaniemi O., Honko
H. & Knuutila A. 2018. My Data– johdatus ihmiskeskeiseen henkilötiedon
hyödyntämiseen. PDF-dokumentti. Saatavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-418-0
Kommentit
Lähetä kommentti