Oppimistehtävä #1a: Sosiaalisen median sovellukset ja ympäristöt


Miettiessäni ensimmäistä Sosiaalisen median -kurssin ensimmäistä oppimistehtävää, jossa pyydetään kertomaan käyttämiäni sosiaalisen median sovelluksia ja ympäristöjä, ensimmäisenä oli ajatus, että enhän minä nyt niin montaa ole käyttänyt tai käytä. Mutta, kun lähdin listaamaan ja tutkimaan puhelinta tarkemmin, että mitäs kaikkea sieltä löytyykään, niin onhan noita kuitenkin tullut käytettyä, kokeiltua, tutustuttua ja jotain on jäänyt käyttöönkin. Ainakin seuraavat sovellukset ja ympäristöt ovat jollain lailla tuttuja: Instagram, Instagram Stories, Twitter, Spotify, WhatsApp, YouTube, Facebook, Facebook Messenger. Päivittäisessä tai ainakin viikoittaisessa käytössä on etenkin Instagram ja Spotify. 

Instagram on ilmainen sovellus, jossa voi jakaa kuvia ja videoita, näihin voi liittää myös tekstiä. Kuvia saa muokattua eri filttereillä ym. halutessaan. Siellä voi myös kommentoida ja tykätä muiden jakamista kuvista sekä videoista. Spotify on musiikkipalvelu, josta löytää helposti oikeaa musiikkia eri tilanteisiin esim. treeniin, bileisiin tai rentoutumiseen. Sieltä voi myös hakea esim. kavereiden luomia listoja tai musiikkia aikakausittain. Sovelluksesta on olemassa ilmainen ja maksullinen versio. Enemmän näitä sovelluksia tulee käytettyä vapaa-aikana, mutta myös entistä enemmän omassa työssäni hyvinvoinnin parissa.

Vielä tätä tehtävää ennen en ollut tutustunut juurikaan Snapchat sovellukseen, vaikka monesti on ollut kyllä mielessä. Kävin katsomassa Ebrandin –sivuilta suosituimmat nuorten käytössä olevat sovellukset, niin Snapchat on siellä sijalla neljä. 

Mikä on Snapchat?

Snapchatin (ensijulkaisu vuonna 2011) ovat kehittäneet Stanfordin yliopiston opiskelijat Evan Spiegel ja Jonathan May."Snap"-sanalla viittaa lähetettävään kuvaan tai videoon ja sana "chat" taas sovelluksen chat-puoleen, missä voi lähettää pelkkää tekstiä. Käyttäjä voi ottaa kuvia ja videoita, joihin voi lisätä tekstiä ja "tarroja". Näitä voi sitten lähettää joko palvelun muille käyttäjille tai julkiseen "My Storyyn". Siihen lisätyt snäpit muiden Snapchat-käyttäjien/ kavereiden nähtävissä 24 tunnin ajan kuvan julkaisusta eteenpäin. Käyttäjät voivat itse seurata, kuinka monta katsojaa heidän omilla My Story -snäpeillään on ja asetuksista voi säätää, ketkä heidän My Story -snappinsa näkevät. Suomessa otettuja kuvia tai videoita kutsutaan "snäpeiksi", ja snapchattia kutsutaan ”snäpiksi”. Sinne voi määrittää ajan, kuinka kauan snäpit näkyvät vastaanottajan laitteessa yhdestä kymmeneen sekuntiin, nykyisin voi ilmeisesti määrittää kuvan pysyvän ”ikuisesti” ruudulla, eli katsojan pitää klikata kuvasta pois. Tämän määritetyn ajan jälkeen snäpit poistetaan vastaanottajan Snapchat-sovelluksesta ja Snapchatin palvelimilta, mutta lähettäjä voi halutessaan tallentaa ottamansa kuvat ja videot omassa laitteessa olevaan galleriaan. Myös vastaanottajilla on mahdollisuus tallentaa saamansa snäpit ottamalla niistä esimerkiksi ruutukaappauksen, siksi kannattaa taas miettiä mitä kuvia julkaisee. (lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Snapchat)

En ole vielä aivan varma, missä määrin esimerkiksi työssäni lähtisin sovellusta hyödyntämään. Mutta sillä varmasti tavoittaisin nuorempaa kohderyhmää, joista meidänkin ammattikorkeakoulun opiskelijat suurimmaksi osaksi koostuvat. Näin voisimme hyödyntää sovellusta mm. meidän liikuntapalvelujen markkinoinnissa. Kunhan itse ensin testailen sovellusta, niin katsotaan mitä ideoita syntyy.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Harjoitusvideo Screen-O-Matic: Firstbeat

Harjoitukset jatkuvat Hitfilm Express -ohjelman testailulla!

Adobe Spark Post -testailua