Oppimistehtävä #2b: Digitaalinen identiteetti
Kirjoitin Googleen oman nimeni ja Mikkeli. Kokeilin myös
paikkakunnalla Sulkava, mikä on kotikuntani. Yllättävän vähän löytyi tietoja, mutta jotain kuitenkin
ja kaikki löytämäni pitää paikkansa. No, mitä sieltä sitten tuli vastaan.
Ensimmäisenä haku tarjoaa heti Facebook profiilia kuvan kera ja myös
Twitterissä julkaistua paria kuvaa. Löysin myös erään Mikkelin
ammattikorkeakoulun aikaisen tki-hankkeen (tutkimus- ja kehittämistyö)
tiimoilta yhteystietoni ja muutaman kuvan siihen liittyen. Erään yhdistyksen sivuilla
mainitaan minun nimi, kun käyn ohjaamassa heille muutaman kerran vuodessa
liikuntaa. Työn puolesta löytyy myös mm. muutamien julkaisujen ja artikkelien
kirjoittamisen osalta tietoja. Olen osallistunut myös mm. Mikkelissä ja
Kuopiossa juoksutapahtumiin ja Sulkavan Suursoutuihin, joiden tuloslistoilta
löytyy tietoni. Haulla löytyi myös useampi Paula Hämäläinen Mikkelistä tai lähiseudulta, mikä selittääkin muutaman epämääräisen puhelun tässä matkan varrella.
En ole missään vaiheessa ollut kovinkaan huolissaan, että
mitä tietoja ja kuvia itsestäni voisi löytyä. Tiedän omat julkaisuni ja, vaikka
Instagram tilini on julkinen, en ole kokenut vielä mitään sosiaalisen median
ns. huonoja puolia. Itse yritän olla aina tarkkana, kun julkaisen jotain ja
etenkin, jos kuvassa on muitakin, kysyn luvan heiltä ennen julkaisua. En
tykkäisi itsekään, jos joku julkaisisi minusta esim. kuvan, mitä en itse
haluaisi muiden näkevän.
Symantecin teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan monet uskovat, että
voivat valvoa omaa digitaalista profiilia paremmin kuin mitä oikeasti on mahdollista.
Puolet tutkimukseen osallistujista seuraa aktiivisesti heistä verkossa
saatavilla olevia tietoja, mutta lähes yhtä monella ei ole aavistustakaan mitä
tietoja heistä verkosta löytyy. On mielestäni huolestuttavaa, jos kolmasosa
vastaajista kertoo ladanneensa verkkoon sellaista materiaalia itsestään, mitä
ei esim. työantajan haluaisi näkevän ja puolet poistaisi netistä omia tietoja,
jos se olisi helposti tehtävissä parilla klikkauksella. (Webopas 2011.)
Uskon, että oman identiteetin muodostumisessa sosiaalisella
medialla on koko ajan vain enemmän vaikutusta. Tutkija Sari Östman puhuu
väitöstutkimuksessaan elämäjulkisuudesta. Tutkimuksen nimi ”Millaisen päivityksen tästä sais?” alkaa olla jo monen arkipäivää.
Nykyisin ihmiset julkaisevat kuvia ja tarinoita niin aterioistaan, lemmikkieläimistään,
lapsistaan, harrastuksistaan kuin itsestään. Eli elämäkerronnasta verkossa on
tullut säännöllinen osa yhä useampien ihmisten arkea. Östmanin tutkimus on
mielenkiintoinen ja siinä hänen mukaan suhde elämäjulkaisemiseen kehittyy
kolmessa vaiheessa: alustavan omaksumisen vaihe, syvenevän omaksumisen vaihe ja
syväomaksuminen. (Turun yliopisto 2015.)
Tavallaan tämä kaikki on päiväkirjan kirjoittamista omasta
arjestaan julkisesti muille. Sitä kautta meistä muodostuu muille tietynlainen
mielikuva ihmisenä. Itse pystymme kuitenkin säätelemään ja muokkaamaan
tietynlaisen identiteetin, minkä näytämme muille, on se sitten täysin aitoa tai
ei. Valitettavaa kuitenkin on, että helpostikin joku voi jakaa meistä sellaista
tietoa, mitä emme haluaisi tai jopa varastaa identiteettimme. Jossain määrissä
pystymme poistamaankin virheellisiä tietoja, mutta häviääkö ne lopullisesti
onkin sitten toinen juttu. Usein saa lukea, että joku on esim. kaapannut jonkin
julkisuuden henkilön Instagram tilin. Näihin pystytään reagoimaan nopeasti,
mutta jo vähäisessä ajassakin pystytään saamaan vahinkoa.
Nykyisin moni julkisuuden henkilö tienaa elantonsa oman digitaalisen
identiteetin kautta ja he ovat itse omilla valinnoillaan antaneet kasvonsa ja
arkensa julkisuuteen. Voi olla enää vaikea perääntyä, jos on mennyt tietyn
rajan yli ja ihmiset seuraavat ja odottavat jo seuraavaa sisältöä. Itsekin
seuraan somessa muutamia, jotka julkaisevat päivittäin omaa tarinaansa. Monella
heistä alkaa olla jo palkattuna ammattilaiskuvaajat, mikä on mielestäni
ymmärrettävää. Toki välillä mietityttää osa julkaisuista, joissa on selkeästi
muokattu kuvia ja mainostetaan jotain tuotetta ehkä vain mainostamisen vuoksi.
En kuitenkaan näkisi, että se on väärin vaan tässä kohtaa tulee ns. lukijan
vastuu eli me itse luomme julkaisuista myös tietynlaisen kuvan. Se, mikä
vaikutus niillä voi olla nuoriin ja heidän itsetuntoon sekä minäkuvaan ehkä
kuitenkin huolestuttaa. On hyvä muistaa, että yhteen kuvaan on käytetty jopa
tunteja valmistautumiseen.
Myös julkisuuden henkilöillä on oltava oikeus omaan
yksityisyyteensä, samalla lailla kuin kaikilla muillakin. Emme mielestäni voi
odottaa, että heidän tietonsa olisi avoimesti kaikkien nähtävillä. Myös he
haluavat suojella perhettään ja lähimpiään julkisuudelta, mitä meidän tulisi
kunnioittaa. Tehtävä laittoi ajattelemaan omaa tämän hetkistä digitaalista
identiteettiä ja sitä, millainen haluaisin sen olla tulevaisuudessa.
Päällimmäisenä jäi myös mieleen, että on tärkeää valvoa aktiivisesti, että mitä
tietoja verkosta itsestä löytyy ja miten omaa verkkomainetta voi hallita; tutki,
päätä mikä on yksityistä ja ole valpas (Webopas 2011).
Lähteet:
Turun yliopisto. 2015. Väitöstiedote. Östman, S.
Elämäjulkaiseminen päivittää identiteettimme. WWW-julkaisu. Saatavissa: https://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/mediatiedotteet/vaitostiedotteet/Sivut/El%C3%A4m%C3%A4julkaiseminen-paivittaa-identiteettimme.aspx
Webopas. 2011. Digitaalinen identiteetti. Symantecin
kuluttajatutkimus. WWW-dokumentti. Saatavissa: http://www.webopas.net/digitaalinen_identiteetti.html
Kommentit
Lähetä kommentti