Oppimistehtävä #1b: Hyvinvointialan yritysten sosiaalisen median käyttö
Hyvinvointiala kiinnostaa minua jo niin työn puolesta, mutta
myös vapaa-aika painottuu vahvasti hyvinvoinnin ja liikunnan parissa. Teen
työssäni paljon liikunta- ja ravinto-ohjelmia, siksi mielenkiinnolla seuraan sosiaalisessa mediassa useitakin hyvinvointi- ja liikunta-alan yrityksiä tai yrittäjiä etenkin Instagramissa ja Facebookissa muita Personal trainer –palveluja tarjoavia yrityksiä
ja yrittäjiä. Hyvinvointi on nyt hyvin vahvasti esillä ja ihmiset ovat valmiita
panostamaan ja maksamaan henkilökohtaisista valmennuksista sekä ohjelmista. Verkkovalmennuksia on tullutkin viime vuosina pilvin pimein markkinoille eli
tarjontaa on. Siellä nousee muutama yritys, jotka ovat tehneet jo pitkään
alalla töitä ja ovat nousseet monen tietoisuuteen eli markkinointi ja sosiaalinen media on tehnyt
osaksi tehtävänsä.
Kyseiset yritykset ovat vahvasti edustettuna Instagramissa
ja Facebookissa. He tekevät päivittäin uusia päivityksiä sekä markkinoivat
valmennuksiaan aktiivisesti. Kahdella näistä on seuraajia Instagramissa 30000/ 53000
ja Facebookissa 86000/ 126000. Kyseiset yritykset tarjoavat erilaisia
valmennuspaketteja ja verkkovalmennuksia, on tavoitteena sitten painonpudotus,
liikunnan lisääminen tai, vaikka jokin kisatavoite liikunnan suhteen. Kolmannen
seuraamani yrityksen palvelut ja valmennukset ovat suunniteltu lähinnä ammattilaisille
tai niille, jotka haluavat opiskella itselleen hyvinvointialan ammatin eli he
tarjoavat koulutuksia ja kursseja. Siitä johtuen heillä on ehkä seuraajiakin vähemmän.
Kaikki kolme yritystä ovet aktiivisia sosiaalisessa
mediassa ja heillä on siihen varmasti erikseen palkattu henkilökuntaakin, jotka hoitavat
sosiaalisen median markkinoinnin. Nettisivujen, Instagramin ja Facebookin ulkoasuun
on panostettu, esim. valokuvat ovat laadukkaita. Heillä on taito pitää seuraajat
sivuillaan tarjoamalla mm. vinkkejä liikkumiseen ja ravintoon, markkinoiden
samalla omia palvelujaan. Heillä on säännöllisesti arvontoja, joissa voi joku
voittaa ilmaisia valmennuksia tai materiaalia. Yksi yrityksistä poikkeaa näistä
kolmesta käyttämällä paljon asiakkaiden muutoskuvia eri valmennuksien
markkinoinnissa. Tämä tietysti kaikki kyseisen asiakkaan suostumuksella. Näillä kahdella muulla on ehkä enemmän artikkeleita tai kirjotuksia liikunnasta sekä
ravinnosta, mikä taas johdattelee heidän myymiin palveluihin ja kokonaisuuksiin.
Kaikki kolme julkaisevat molemmissa Instagramissa ja Facebookissa
lähes samat sisällöt, toki sovellusten tarjoamien palvelujen mukaan. Heilläkin
on todennäköisesti ennen ollut Facebook se vahvempi kanava, mutta nyt Instagramin käyttäjissä on enemmän uusia käyttäjiä, jotka
voisivat olla kiinnostuneita heidän palveluistaan. Näiden yritysten kohdalla
on panostettu sosiaaliseen mediaan ja huomattu sen tärkeys jo heti alkuvaiheessa,
kun yritys on perustettu. Sosiaalisen median tärkeys korostuukin yhä entistä
enemmän ja siksi siihen yritysten kannattaa käyttää aikaa ja tarvittaessa myös
ammattilaisten apua.
Kommentit
Lähetä kommentti