Oppimistehtävä #1b: Hyvinvointialan yritysten sosiaalisen median käyttö


Hyvinvointiala kiinnostaa minua jo niin työn puolesta, mutta myös vapaa-aika painottuu vahvasti hyvinvoinnin ja liikunnan parissa. Teen työssäni paljon liikunta- ja ravinto-ohjelmia, siksi mielenkiinnolla seuraan sosiaalisessa mediassa useitakin hyvinvointi- ja liikunta-alan yrityksiä tai yrittäjiä etenkin Instagramissa ja Facebookissa muita Personal trainer –palveluja tarjoavia yrityksiä ja yrittäjiä. Hyvinvointi on nyt hyvin vahvasti esillä ja ihmiset ovat valmiita panostamaan ja maksamaan henkilökohtaisista valmennuksista sekä ohjelmista. Verkkovalmennuksia on tullutkin viime vuosina pilvin pimein markkinoille eli tarjontaa on. Siellä nousee muutama yritys, jotka ovat tehneet jo pitkään alalla töitä ja ovat nousseet monen tietoisuuteen eli markkinointi ja sosiaalinen media on tehnyt osaksi tehtävänsä.

Kyseiset yritykset ovat vahvasti edustettuna Instagramissa ja Facebookissa. He tekevät päivittäin uusia päivityksiä sekä markkinoivat valmennuksiaan aktiivisesti. Kahdella näistä on seuraajia Instagramissa 30000/ 53000 ja Facebookissa 86000/ 126000. Kyseiset yritykset tarjoavat erilaisia valmennuspaketteja ja verkkovalmennuksia, on tavoitteena sitten painonpudotus, liikunnan lisääminen tai, vaikka jokin kisatavoite liikunnan suhteen. Kolmannen seuraamani yrityksen palvelut ja valmennukset ovat suunniteltu lähinnä ammattilaisille tai niille, jotka haluavat opiskella itselleen hyvinvointialan ammatin eli he tarjoavat koulutuksia ja kursseja. Siitä johtuen heillä on ehkä seuraajiakin vähemmän.

Kaikki kolme yritystä ovet aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja heillä on siihen varmasti erikseen palkattu henkilökuntaakin, jotka hoitavat sosiaalisen median markkinoinnin. Nettisivujen, Instagramin ja Facebookin ulkoasuun on panostettu, esim. valokuvat ovat laadukkaita. Heillä on taito pitää seuraajat sivuillaan tarjoamalla mm. vinkkejä liikkumiseen ja ravintoon, markkinoiden samalla omia palvelujaan. Heillä on säännöllisesti arvontoja, joissa voi joku voittaa ilmaisia valmennuksia tai materiaalia. Yksi yrityksistä poikkeaa näistä kolmesta käyttämällä paljon asiakkaiden muutoskuvia eri valmennuksien markkinoinnissa. Tämä tietysti kaikki kyseisen asiakkaan suostumuksella. Näillä kahdella muulla on ehkä enemmän artikkeleita tai kirjotuksia liikunnasta sekä ravinnosta, mikä taas johdattelee heidän myymiin palveluihin ja kokonaisuuksiin.

Kaikki kolme julkaisevat molemmissa Instagramissa ja Facebookissa lähes samat sisällöt, toki sovellusten tarjoamien palvelujen mukaan. Heilläkin on todennäköisesti ennen ollut  Facebook se vahvempi kanava, mutta nyt Instagramin käyttäjissä on enemmän uusia käyttäjiä, jotka voisivat olla kiinnostuneita heidän palveluistaan. Näiden yritysten kohdalla on panostettu sosiaaliseen mediaan ja huomattu sen tärkeys jo heti alkuvaiheessa, kun yritys on perustettu. Sosiaalisen median tärkeys korostuukin yhä entistä enemmän ja siksi siihen yritysten kannattaa käyttää aikaa ja tarvittaessa myös ammattilaisten apua.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Harjoitusvideo Screen-O-Matic: Firstbeat

Harjoitukset jatkuvat Hitfilm Express -ohjelman testailulla!

Adobe Spark Post -testailua