Oppimistehtävä #1c: Sosiaalisen median hyödyntäminen hyvinvointialalla!
Hyvinvointialalla sosiaalisen median
hyödyntäminen ja käyttö on mielestäni yksi tärkeä tiedotuskanava, mutta myös
eräänlainen ns. motivaattori monelle. Instagramista ja Facebookista löytyy paljon
vinkkejä liikuntaan, ravintoon ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä
terveyteen. Siellä olevista kuvista ja videoista voi saada helposti vinkkejä
esim. omaan treeniin. Olenkin miettinyt, että tekisin Instagramiin oman ns.
treeniprofiilin ja kirjoittaisin omaa hyvinvointi blogia. Se on vain aikaisemmin
jäänyt, kun tuntuu, että on jo niin monia hyvinvointi blogeja, että mahtuuko
sinne vielä yksi ja riittäisikö seuraajia tai lukijoita. No, ehkä ja toisaalta
ei pitäisi ajatella noinkaan vaan, että antaa mennä vaan.
Tämän tehtävän tiimoilta mietin enemmän sosiaalisen median
hyötyjä ja haittoja yrityksen tai yrittäjän näkökulmasta. Nykyisin on paljon tarjolla
koulutusta sosiaalisen median käytöstä ja on oppaita, mitä hyödyntämällä pääsee
hyvin alkuun, jos ei juurikaan olen aikaisempaa kokemusta. Ilmarisen
WWW-sivuilta löytyi hyvä artikkeli nimeltä Yrittäjän Some-vinkit. Siinä eräs
viestintäkouluttaja ja some-guru on listannut eri vinkkejä yrittäjän
näkökulmasta. Ensinnäkin hyvä neuvo on ottaa rennosti. Monella ja itsellänikin nousee
kysymykset, että missä, milloin ja miten? Tuntuu, että ajankäyttöä on muutenkin
hankala hallita, että miten sitä ehtii vielä näkyä sosiaalisessa mediassa ja
mikä kanava tai kanavia minun olisi hyvä hyödyntää. Tässä kohtaa olisi varmaan
hyvä tiedustella asiaa myös mahdollisilta seuraajilta. Itse esim. näkisin, että
Instagram ja blogi olisi minulle sopivat kanavat viestiä hyvinvoinnista.
Sanotaankin, että blogi on yrityksen kotipesä verkossa ja kaiken some-läsnäolon
perusta on blogi. Sinne kootaan kaikki tärkeät sisällöt, joita muissa
some-kanavissa sitten linkitetään. Muissa
some-kanavissa monesti hyvät sisällöt katoavat nopeasti uutisvirtaan, mutta
blogissa voi nostaa nämä uutiset taas uudelleen some-kanaviin esille tarpeen
mukaan. Blogiin ja some-kanaviin voi kirjoittaa vähän samalla tyylillä, kun
kirjoittaisi tai puhuisi esim. jollekin tutulle asiakkaalle. Siellä voi käyttää
puhekieltä, kunhan tekstistä saa selvää. (Paavola, 2015.)
Yksi pelko sosiaalisen median käytössä on se, että entä jos
mokaan ja mitä kaikkea uskallan julkaista. Niistäkin varmasti selviää, täytyy tietysti
osata pyytää anteeksi, jos jokin on loukkaantunut jostain julkaisusta. Välillä toki
näkee rajujakin kommentteja joidenkin julkaisuista, joissa voidaan mennä hyvin
henkilökohtaisuuksin. Mutta niitäkin kommentteja on osattava vain jotenkin
käsitellä ja jättää omaan arvoonsa. Enemmän kuitenkin sosiaalisen median
käytöstä on mielestäni hyötyjä ja näkisin, että tärkeintä olisi olla
mahdollisimman aito ja oma itsensä. Haluaisin käyttää myös työssäni enemmän
sosiaalisen median mahdollisuuksia ja olen asiaa vienytkin eteenpäin. Tämän
kurssin tavoitteena olisikin itsellä löytää vahvistusta sosiaalisen median
käytöstä ja nähdä millaisia mahdollisuuksia se voisi antaa niin omaan työhöni,
kuin myös vapaa-ajan käyttöä ajatellen. Ensisijaisesti on tarkoitus, että
hyödyntäisin jatkossa tätä blogialustaa ja muokkaisin sen minun näköisekseni
hyvinvointiblogiksi. Eli antaa mennä vaan!
Lähteenä käytetty:
Paavola, T. 2015. Yrittäjän Some-vinkit. Ilmarinen.
WWW-dokumentti. Saatavissa: https://www.ilmarinen.fi/uutishuone/arkisto/2015/yrittajan-some-vinkit/
[viitattu 3.6.2019].
Kommentit
Lähetä kommentti