Oppimistehtävä #1c: Sosiaalisen median hyödyntäminen hyvinvointialalla!


Hyvinvointialalla sosiaalisen median hyödyntäminen ja käyttö on mielestäni yksi tärkeä tiedotuskanava, mutta myös eräänlainen ns. motivaattori monelle. Instagramista ja Facebookista löytyy paljon vinkkejä liikuntaan, ravintoon ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä terveyteen. Siellä olevista kuvista ja videoista voi saada helposti vinkkejä esim. omaan treeniin. Olenkin miettinyt, että tekisin Instagramiin oman ns. treeniprofiilin ja kirjoittaisin omaa hyvinvointi blogia. Se on vain aikaisemmin jäänyt, kun tuntuu, että on jo niin monia hyvinvointi blogeja, että mahtuuko sinne vielä yksi ja riittäisikö seuraajia tai lukijoita. No, ehkä ja toisaalta ei pitäisi ajatella noinkaan vaan, että antaa mennä vaan.

Tämän tehtävän tiimoilta mietin enemmän sosiaalisen median hyötyjä ja haittoja yrityksen tai yrittäjän näkökulmasta. Nykyisin on paljon tarjolla koulutusta sosiaalisen median käytöstä ja on oppaita, mitä hyödyntämällä pääsee hyvin alkuun, jos ei juurikaan olen aikaisempaa kokemusta. Ilmarisen WWW-sivuilta löytyi hyvä artikkeli nimeltä Yrittäjän Some-vinkit. Siinä eräs viestintäkouluttaja ja some-guru on listannut eri vinkkejä yrittäjän näkökulmasta. Ensinnäkin hyvä neuvo on ottaa rennosti. Monella ja itsellänikin nousee kysymykset, että missä, milloin ja miten? Tuntuu, että ajankäyttöä on muutenkin hankala hallita, että miten sitä ehtii vielä näkyä sosiaalisessa mediassa ja mikä kanava tai kanavia minun olisi hyvä hyödyntää. Tässä kohtaa olisi varmaan hyvä tiedustella asiaa myös mahdollisilta seuraajilta. Itse esim. näkisin, että Instagram ja blogi olisi minulle sopivat kanavat viestiä hyvinvoinnista. Sanotaankin, että blogi on yrityksen kotipesä verkossa ja kaiken some-läsnäolon perusta on blogi. Sinne kootaan kaikki tärkeät sisällöt, joita muissa some-kanavissa sitten linkitetään.  Muissa some-kanavissa monesti hyvät sisällöt katoavat nopeasti uutisvirtaan, mutta blogissa voi nostaa nämä uutiset taas uudelleen some-kanaviin esille tarpeen mukaan. Blogiin ja some-kanaviin voi kirjoittaa vähän samalla tyylillä, kun kirjoittaisi tai puhuisi esim. jollekin tutulle asiakkaalle. Siellä voi käyttää puhekieltä, kunhan tekstistä saa selvää. (Paavola, 2015.)

Yksi pelko sosiaalisen median käytössä on se, että entä jos mokaan ja mitä kaikkea uskallan julkaista. Niistäkin varmasti selviää, täytyy tietysti osata pyytää anteeksi, jos jokin on loukkaantunut jostain julkaisusta. Välillä toki näkee rajujakin kommentteja joidenkin julkaisuista, joissa voidaan mennä hyvin henkilökohtaisuuksin. Mutta niitäkin kommentteja on osattava vain jotenkin käsitellä ja jättää omaan arvoonsa. Enemmän kuitenkin sosiaalisen median käytöstä on mielestäni hyötyjä ja näkisin, että tärkeintä olisi olla mahdollisimman aito ja oma itsensä. Haluaisin käyttää myös työssäni enemmän sosiaalisen median mahdollisuuksia ja olen asiaa vienytkin eteenpäin. Tämän kurssin tavoitteena olisikin itsellä löytää vahvistusta sosiaalisen median käytöstä ja nähdä millaisia mahdollisuuksia se voisi antaa niin omaan työhöni, kuin myös vapaa-ajan käyttöä ajatellen. Ensisijaisesti on tarkoitus, että hyödyntäisin jatkossa tätä blogialustaa ja muokkaisin sen minun näköisekseni hyvinvointiblogiksi. Eli antaa mennä vaan!

Lähteenä käytetty: 
Paavola, T. 2015. Yrittäjän Some-vinkit. Ilmarinen. WWW-dokumentti. Saatavissa: https://www.ilmarinen.fi/uutishuone/arkisto/2015/yrittajan-some-vinkit/ [viitattu 3.6.2019].

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Harjoitusvideo Screen-O-Matic: Firstbeat

Harjoitukset jatkuvat Hitfilm Express -ohjelman testailulla!

Adobe Spark Post -testailua